Celoevropský výzkum veřejného mínění znovu potvrdil: V tísňové lince 112 jsme vzorem kontinentu.
• Až 58 % občanů ČR - nejvíce v Evropě - zná jednotné e ropské číslo tísňového volání 112.
• Až 46 % Čechů se v průběhu předchozích dvanácti měsíců setkalo s informacemi o lince 112 (průměr v celé EU byl 21 %).
• Více než polovina Čechů si myslí, že obyvatelstvo je dostatečně informováno o existenci jednotného evropského čísla tísňového volání 112 (průměr celé EU je 30 %).
Tyto a další zajímavé výsledky přinesl rozsáhlý výzkum veřejného mínění provedený ve všech členských státech EU, který v lednu 2009 pro Evropskou komisi již podruhé v historii zpracoval Eurobarometer.
Cílem výzkumu bylo zjistit míru znalostí obyvatel EU o lince 112, jejich vnímání důležitosti, propagace a užívání tohoto celoevropského tísňového čísla, výzkum měl rovněž umožnit srovnání zkušeností s využitím linky 112 s využitím národních čísel tísňového volání.
Jedním z hlavních cílů orgánů Evropské unie je zvýšit povědomí obyvatelstva o čísle tísňového volání 112 v jednotlivých členských státech.
A jak výzkum znovu ukázal, ačkoliv je linka tísňového volání 112 dostupná ve všech státech EU, Evropané o ní stále nejsou dostatečně informováni. Češi však z výzkumu vyšli jako nejinformovanější národ v EU, což je po nedávném udělení evropského ocenění „112 Award" za špičkové systémové a technologické řešení jednotného evropského čísla tísňového volání v ČR další úspěch Hasičského záchranného sboru ČR, který linku 112 obsluhuje.
Plných 58 % českých respondentů si vzpomnělo na linku 112, když odpovídali na otázku, zda dokáží spontánně jmenovat tísňovou línku, která zajišťuje přístup k záchranným složkám kdekoliv v EU (průměr v celé EU byl 24 %, o 2 % lepší než vloni). Je to nejlepší výsledek v Evropě a o 6 % více informovaných dotazovaných než loni. Až za ČR skončilo Lucembursko - 56 %, Polsko s 50 % a také „skokan roku" Bulharsko, kde se linka 112 stala dostupná na celém území až v loňském roce. Pro srovnání, v Itálii si na linku 112 při stejné otázce vzpomnělo jen 3 % respondentů, v Řecku 4 % a ve Velké Británii jen 8 %.
Celkem 46 % Čechů v průběhu předchozích dvanácti měsíců vidělo či slyšelo informace o jednotném evropském čísle tísňového volání 112. To je po Bulharsku (60 %), Rumunsku (57 %), a těsně po Lotyšsku (50 %), Slovensku (48 %) a Estonsko (47 %) nejvíce v celé EU. Průměr celé EU byl v tomto 21 %. Výzkum znovu potvrdil, že obecně lépe informovaní jsou občané nových členských států EU (průměr 45 %, zatímco u „starých" členů to bylo 15 %). Ty se snaží rychle dohnat zpoždění v zavádění linky 112a proto jejich vlády organizují také informační kampaně (např. Bulharsko, Slovensko). Pro srovnání - ve Velké Británii se s informacemi o 112 za poslední rok setkalo jen 7 % respondentů, v Itálii 10 %, v Německu 10 %, Rakousku 19%, Francii 22 % apod.
Pouze ve třech zemích - České republice, Rumunsku a Lucembursku, se podle výzkumu více než polovina respondentů domnívá, že obyvatelstvo je dostatečně informováno o existenci jednotného evropského čísla tísňového volání 112. Celounijní průměr je 30 %, což je o 3 % lepší výsledek než byl zaznamenán v předchozím celounijním výzkumu v roce 2008.
„ Výsledky tohoto evropského výzkumu jen znovu potvrdily, že ČR je v oblasti linky 112 velmi aktivní. Nejenže jsme ve vyspělosti technologie pro příjem tísňových volání na lince 112 předběhli téměř všechny evropské státy, ale čeští občané již znají výhody linky 112 a plněji využívají. Potvrzuje se tak, že jsme se před deseti lety vydali správnou cestou," říká plk. Ing. Luděk Prudil, ředitel odboru operačního řízení MV - generálního ředitelství HZS ČR.
Podle tohoto výzkumu Eurobarometru celkem 94 % občanů EU souhlasí s tím, že existence jednotného čísla tísňového volání dostupného v celé EU je užitečná.
Výzkum přinesl také další zajímavá fakta:
• Přestože členské státy EU jsou povinny zajistit, aby jejich občané byli odpovídajícím způsobem informováni o existenci a používání jednotného čísla tísňového volání 112, pouze 21 % respondentů ve výzkumu uvedlo, že se v posledních 12 měsících setkali s informací o lince 112.
• Jen 24 % respondentů dokázalo uvést linku 112 při otázce, zde dokáží spontánně jmenovat tísňovou linku, která zajišťuje přístup k záchranným složkám kdekoliv v celé EU - zbytek nevědě nebo odpověděl špatně. Přesto je to o 2 % lepší výsledek než př loňském výzkumu.
• Pouze 30 % respondentů v zemích EU částečně či plně souhlasilo stvrzením, že lidé jsou adekvátně informováni o existenci čísla 112, což je o 3 % lepší výsledek než byl zaznamenán v předchozím výzkumu v roce 2008. Jen v ČR, Rumunsku a Lucembursku uvedla více než polovina respondentů, že lidé jsou o lince 112 informováni dostatečně. Tendenci souhlasit měli spíše nejmladší respondenti (15-24 let).
Zdrojem informací o lince 112 jsou pro 81 % respondentů sdělovací prostředky, pro 9 % je to telekomunikační společnost.Každý čtvrtý občan EU podle výzkumu v posledních 5 letech zavolal alespoň jednou na tísňovou linku.
Výzkum také ukázal, že většina tísňových hovorů se stále ještě realizuje z pevných telefonních linek (53 %), ovšem podíl mobilních telefonů roste (45 %, zatímco loni to bylo 42 % a u pevných linek 55 %) - největší podíl tísňových hovorů z pevných linek má Francie (69 %) a Itálie (66 %), dále pak Řecko a Německo, naopak ve Finsku je to 76 % ve prospěch mobilních telefonů. Opět se ZCT projevil rozdíl mezi novými členskými státy EU (65 % mobilní telefony) a „starou patnáctkou" (mobilní telefony tvořily jen 40 % tísňových hovorů). Mobilní telefony pro účel tísňových hovorů více užívali muži než ženy a spíše mladíš lidé než starší.
V této souvislosti výzkum ukázal ještě jednu zajímavou věc : kající se České republiky -7 % českých respondentů uvedlo, žere-posledy volali na tísňovou linku z veřejného automatu, zatímco , zbytku zemí EU to bylo 3 % a méně.
Žel, celkem 29 % respondentů si ve výzkumu postěžovalo, že při návštěvě jiné země EU měli během volání na tísňovou lín' . problém se domluvit kvůli jazyku, což je o plných 11 % více re: uvedlo loni.