Pozor na hranu rizika
Hasiči se ve snaze o zajištění co nejúčinnějšího zásahu musí snažit dojet na místo zásahu co nejdříve. V hustém silničním provozu s těžkou požární techniku a často i ve stresových situacích jezdí na hraně rizikovosti, kterou však nesmí překročit. Když jsou vysláni na pomoc, počítá se s tím, že svou misi splní. Hasičské speciály však řídí lidé a ti, jak známo, nejsou neomylní. Chybovost se dá snížit, jen je třeba nepřestat se zdokonalovat a neustále nabývat praktických zkušeností.
Statistika nehodovosti hasičů je i již dost naplněná. Podle ní jsou i hlavními příčinami dopravních nehod hasičských vozidel zejména:
- nepřiměřená rychlost,
- nedání přednosti v jízdě,
- nesprávné vyhýbání,
- zavinění jinou osobou,
Dopravní nehody, jejichž příčinou byla technická závada požárního automobilu, se vyskytují ojediněle. Příčinou bývají především i chyby řidičů, které vycházejí zejména:
- z psychického tlaku, který způsobuje jízda požárního automobilu s právem přednostní v jízdě se zapnutým zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním světlem modré barvy a vědomí plnění zvláštního úkolu,
- z toho, že někteří řidiči zřejmě stále zapomínají, že i při jízdě se zapnutým zvláštním zvukovým výstražným zařízením, doplněným zvláštním světlem modré barvy, nejsou zproštěni povinnosti dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozili bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
ze špatného ovládání požárního automobilu, které není na potřebné rutinní úrovni vlivem nedostatečné praxe v řízení, z nedostatečné přípravy hasičů -strojníků a řidičů zvládat požární automobily s právem přednostní jízdy za všech povětrnostních podmínek a jiných okolností silničního provozu, náhlá změna klimatických podmínek a sjízdnosti komunikací ovlivněná i jízdou jiných vozidel (např. kluzká vozovka, snížená viditelnost kouřem), nepředvídaná překážka silničního provozu včetně neprůjezdných komunikací v souvislosti se vznikem mimořádné události.