Stodvanáctka má svůj den
Datum 11. února (11/2) se stal Evropským dnem tísňové linky 112. Už podruhé si celá Evropa včetně České republiky připomene existenci a význam tísňového volání 112. HZS Plzeňského kraje proto v tento den připravila speciální akci, která se uskuteční v Obchodním centru Plzeň na Rokycanské. Zde se budou ve středu mezi 12.00 16.00 hodinou pohybovat hostesky v červených tričkách s nápisem 112 a návštěvníkům budou rozdávat samolepky na mobilní telefony, kde je uvedeno číslo tísňového volání a samozřejmě poskytovat další informace týkající se fungování linky.
Za uplynulý rok bylo v Plzeňském kraji na linku 112 směrováno 213 037 hovorů, kdežto linka 150 vyřídila 30 690 hovorů. Uvedená čísla svědčí o tom, že tísňová linka 112 je stále více v povědomí občanů, což mají posílit i akce v rámci Evropského dne 112. Poslední průzkumy ukázaly, že Češi jsou v tomto směru jedním z nejvíce informovaných národů v rámci EU (podrobnosti o výzkumu v příloze).
V České republice obsluhuje linku 112 Hasičský záchranný sbor ČR, navíc se naše země může pochlubit jednou z nejvyspělejších linek 112 v Evropě. Důkazem je prestižní ocenění v jedné z kategorií „112 Awards“, které reprezentanti Hasičského záchranného sboru ČR převezmou na slavnostním ceremoniálu dne 10. února 2009 v Bruselu. V předvečer Evropského dne 112 tak EENA (Asociace evropského tísňového volání) tímto aktem ocení progresivní systémové a technologické řešení Telefonních center tísňového volání 112, které v tuzemsku realizuje Hasičský záchranný sbor ČR.
Smyslem zřízení této celoevropské tísňové linky bylo poskytnout občanům členských států EU možnost obrátit se v nouzové situaci na záchranné složky (policie, hasiči, zdravotnická služba), a to na stejné číslo lhostejno ve které zemi se zrovna nacházejí, zdarma a z jakéhokoliv telefonního přístroje. Lidé totiž v rámci Evropy stále častěji migrují (ať již služebně či soukromě) a může být obtížné pamatovat si různá čísla národních tísňových linek, zejména ve stresové situaci.
V loňském roce 2008 se pak linka 112 stala dostupná i na území posledního členského státu EU – Bulharska, které zprovoznilo nová centra tísňového volání linky 112.
Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 v současnosti slouží nejen téměř půlmiliardě občanů ze všech 27 členských států EU, ale je zavedeno také v Chorvatsku, Lichtenštejnsku, Norsku, Švýcarsku, Turecku a na Islandu. V Andoře je číslo 112 tísňovou linkou horské služby. Linka 112 není v Evropě zavedena v Albánii, Bělorusku, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře, Makedonii, Moldavsku, Rusku a Srbsku.
Ve většině států včetně ČR funguje číslo 112 společně s dříve zavedenými národními čísly tísňového volání, pouze v Dánsku, Estonsku, Finsku, Litvě, Lucembursku, Nizozemsku, Portugalsku, Rumunsku, Slovinsku, Švédsku a na Islandu, Kypru a Maltě je číslo 112 jediným tísňovým číslem. Hovory jsou přijímány typicky policií nebo hasičským sborem, v některých státech orgány civilní ochrany (Lucembursko, Slovensko), speciální státní organizací (Finsko, Rumunsko, Bulharsko) nebo speciálními call centry telekomunikačních operátorů (Irsko, Řecko, Švédsko, Spojené království).
Česká vláda vzala svým usnesením č. 923 ze dne 23. července 2008 na vědomí analýzu možnosti útlumu národních čísel tísňového volání, která doporučila ponechání národních čísel i nadále v platnosti.
Základní přínosy technologie linky 112
· V ČR v současnosti funguje 14 call center linky 112, ta jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena. Tato telefonní centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná, tj. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112 aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá, a to jak z pevných linek, tak mobilních telefonů.
· Na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
· Technologie linky 112 fungující v ČR je na špičkové evropské úrovni a obsluhují ji důkladně vyškolení operátoři. Ti mohou mj. identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího.
· Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
· Technologie telefonních center tísňového volání 112 také propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor ČR, Policii ČR a zdravotnickou záchrannou službu. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek.
O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání - 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996. K 1. 1. 2003 pak bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích). V roce 2005 pak bylo dokončeno budování call center linky 112, od tohoto roku funguje v každém ze 14 krajů telefonní centrum obsluhující linku 112.
Milníky v zavádění linky 112 v ČR:
29.7. 1991 – rozhodnutí Rada Evropských společenství o zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech.
1996 – počátky budování linky 112 v ČR
2000 - vláda stanovila způsob zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 v České republice (usnesení vlády č. 391/2000) a schválila zásady a harmonogram
2002 - některé změny, které byly vládou odsouhlaseny (usnesení vlády č. 350/2002)
1. 1. 2003 - zprovoznění linky 112 ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích)
2004 – zahájení ostrého provozu 12 krajských telefonních center tísňového volání
112
2005 – zprovozněna zbývající dvě telefonní centra tísňového volání 112 v Hradci Králové a Ostravě, funguje všech 12 krajských call center
2007 – začátek projektu e-Call v ČR – automatizované tísňové volání z vozidel
Více informací o lince 112 v ČR naleznete na www.hzscr.cz/tisnovavolani.cz




