Celoevropský výzkum veřejného mínění potvrdil: ČR je v evropské tísňové lince 112 mezi členy EU napřed
Jednou z podmínek pro úspěšné fungování linky 112 v celé Evropě je informovanost občanů o jeho existenci a způsobu použití. Orgány Evropské unie v tomto smyslu nestále apelují na členské státy, aby o existenci a fungování linky 112 své občany dostatečně informovali.
Na toto téma právě před rokem, v lednu 2008, uskutečnil Eurobarometr pro Evropskou komisi celoevropský výzkum veřejného mínění.
Jeho výsledky ukazují, že v informovanosti občanů o lince 112 mají evropské státy ještě značné rezervy. Češi však z výzkumu vyšli jako jeden z nejinformovanějších národů v rámci EU. Plných 52 % českých respondentů si vzpomnělo na linku 112, když odpovídali na otázku, zda dokáží spontánně jmenovat tísňovou linku, která zajišťuje přístup k záchranným složkám kdekoliv v EU (průměr v celé EU byl 22 %). Je to třetí nejlepší výsledek v EU po Polsku a Lucembursku – pro srovnání, v Řecku si na linku 112 při stejné otázce vzpomnělo jen 4 % respondentů, v Itálii a Velké Británii jen 6 %.
Plných 56 % českých respondentů v průběhu dvanácti měsíců předcházejících výzkumu vidělo či slyšelo informace o jednotném evropském čísle tísňového volání 112, což je vedle Bulharska nejlepší výsledek z celé EU (průměr celé EU byl 21 %). Výzkum odhalil, že obecně lépe informováni byli občané nových členských států. Pro srovnání - v Dánsku a Řecku se s informacemi o 112 za poslední rok setkalo jen 6 % respondentů, ve Velké Británii 7 %, v Itálii 7 %, v Německu 8 %, Francii 25 % apod.
Více než polovina Čechů se pak podle výzkumu domnívá, že obyvatelstvo je o existenci linky 112 informováno dostatečně, zatímco celounijní průměr je 27 %.
„Výsledky tohoto evropského výzkumu jsou z našeho pohledu velice pozitivní. Nejenže ČR ve vyspělosti technologie pro příjem tísňových volání na lince 112 předběhla téměř všechny evropské státy, ale čeští občané již znají výhody linky
Zajímavé také je, že podle výzkumu se celkem 23 % respondentů v ČR se v posledních 5 letech obrátilo na některou z tísňových linek o pomoc (celoevropský průměr byl 25 %).
Podle tohoto výzkumu Eurobarometru celkem 95 % občanů EU souhlasí s tím, že existence jednotného čísla tísňového volání dostupného v celé EU je užitečná.
Výzkum přinesl také další zajímavá fakta:
- Přestože členské státy EU jsou povinny zajistit, aby jejich občané byli odpovídajícím, způsobem informováni o existenci a používání jednotného čísla tísňového volání 112, pouze 21 % respondentů ve výzkumu uvedlo, že se v posledních 12 měsících setkali s informací o lince 112.
- Jen zhruba 22 % respondentů jmenovalo linku 112 při otázce, zda dokáží spontánně jmenovat tísňovou linku, která zajišťuje přístup k záchranným složkám kdekoliv v celé EU – zbytek nevěděl nebo odpověděl špatně.
- Pouze 27 % respondentů v zemích EU částečně či plně souhlasilo s tvrzením, že lidé jsou adekvátně informováni o existenci čísla 112. Zatímco v ČR, Estonsku a Lucembursku více než polovina respondentů uvedla, že lidé jsou o lince 112 informováni dostatečně, na Kypru, v Řecku, Itálii a Rakousku si to samé myslela jen necelá pětina respondentů.
- Zdrojem informací o lince 112 jsou pro 81 % respondentů sdělovací prostředky, pro 10 % je to telekomunikační společnost.
- Výzkum také ukázal důležitost schopnosti linky 112 zajišťovat určení polohy volajícího. Řádné fungování čísla 112 je důležitá zejména pro občany, kteří se pohybují mimo známé prostředí. Například lidé při pobytu v zahraničí, kteří volají číslo 112, nejsou tak často schopni uvést přesné místo nehody (pouze 53 % respondentů dokázalo uvést přesné místo ve srovnání s 80 %, byli-li ve vlastní zemi).
Výsledky průzkumu Flash Eurobarometer jsou uvedeny na internetové stránce:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/current/pan_european/index_en.htm
Tiskovou zprávu Evropské komise k výsledkům evropského výzkumu a také o pokroku v zavádění linky 112 v rámci EU naleznete na http://ec.europa.eu/ceskarepublika/press/press_releases/08198_cs.htm
Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 je projektem Evropské unie. O jeho zavedení ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství a má fungovat souběžně se stávajícími národními čísli tísňového volání.